Ebola virus - Reisverslag uit Woerden, Nederland van Daphne Ligter - WaarBenJij.nu Ebola virus - Reisverslag uit Woerden, Nederland van Daphne Ligter - WaarBenJij.nu

Ebola virus

Door: Daphne

Blijf op de hoogte en volg Daphne

11 Augustus 2014 | Nederland, Woerden

Lieve allemaal

Nog 46 dagen voordat ik vertrek. Het komt iedere dag dichterbij, en ik kijk er enorm naar uit. Iedere dag bekijk ik op mijn werk het belangrijkste (gezondheids)nieuws uit de landen waar ik voor werk, en waar mijn reis naartoe gaat.

Vandaag en de komende dagen is er spanning gaande in Rwanda en Oeganda. Er is een Duitse student, die vanuit Liberia kwam, opgenomen in een ziekenhuis in Rwanda. Het is bevestigd, hij heeft griep en Malaria. Maar omdat hij vanuit Liberia kwam (waar een Ebola epidemie heerst), wordt hij getest op het Ebola virus. Over 48 uur is er meer duidelijkheid.
Daarnaast is er een mogelijke besmetting van Ebola in Oeganda geconstateerd. Heel veel is hier nog niet over bekend. De authoriteiten geven nog niet veel prijs.
En last but not least; In Kenia is er een niet-dodelijke vatiant van het virus opgedoken. Het schijnt het Ebola virus te zijn met een iets ander DNA.

Met andere woorden iets om in de gaten te houden. Maar het zal geen effect hebben op mijn reis. Het Landelijk Coördinatiecentrum voor Reizigersziekten (LCR) geeft geen schokkende berichten. Zelfs niet voor de reeds zwaar geïnfecteerde gebieden, zoals Nigeria en Liberia. Het advies is om bij zieke mensen, vleermuizen en apen uit de buurt te blijven. Daarnaast geen rauw vlees en “jungle vlees” eten. Het virus wordt verspreid via lichamelijk vocht. Maar er worden meer ziektes via lichamelijk vocht verspreid, dus dat is eigenlijk geen nieuws.

Tijdens mijn reis is één van de hoogtepunten een wandeltocht door de jungle, op zoek naar de wilde berggorilla. Dus dat zal een uitdaging worden, want ik wil het zien en het wordt afgeraden door het LCR. Geen zorgen! Er zijn geen plannen om te knuffelen met de gorilla’s. Ik kom volledig gezond en uitgerust met vele verhalen terug van mijn reis.

Groetjes Daphne

==================================

Dear all,

Just 46 days until I leave. My trip is coming closer every day and I really looking forward to it. For my work, I search the web for (health) news regarding the countries I work for and will visit.

Today, and the coming days, a tension is going around in Rwanda and Uganda. A German student, who travelled from Liberia, has been hospitalized in Rwanda. He has the flu and Malaria, but concerning he travelled from Liberia, he will be tested for the Ebola virus. The results of his blood tests will come within 48 hours.
A possible outbreak of Ebola in Uganda has been reported. But not much in known yet. The local authorities do not provide much information.
And last but not least; In Kenya it seems there is an outbreak of a non-deadly Ebola variety. It seems to be Ebola, but with another DNA.

It will be something to pay attention to. But I do not think this will affect my trip. The Dutch Authorities in Travel Diseases (LCR) doesn’t report anything shocking. Not even for the highly impacted areas, like Nigeria and Liberia. They advise; do not come close to sick/ill people, bats and monkeys. Do not eat raw meat, or “jungle meat”. The virus spread through body fluids. But more diseases are spread via body fluids, so this is no news.

One of the highlights during my trip is a jungle hike to look for the wild mountain gorilla. So, this will be a challenge as this is against the advise of the Dutch authorities.
But no worries!! I did not plan to cuddle with the Silverbacks. I will return completely healthy, rested and full of stories.

Cheers Daphne

• 11 Augustus 2014 - 20:39

Ineke:

Het wordt wel spannend, Daphne. Doe in ieder geval heel voorzichtig.

Groetjes,

Ineke

• 12 Augustus 2014 - 18:32

Marja:

Daphne. Kijk alsjeblieft heel goed uit.
    Dat Ebola virus moet je niet onderschatten.
    Het is natuurlijk een hele mooie reis die je gaat maken
    maar als er iets ontraden wordt zou ik er maar heel goed
    over nadenken en niet ten koste van je gezondheid toch
    doorzetten (yolo). Groetjes, Marja.