Last days coming // Laatste dagen - Reisverslag uit Buwenda, Oeganda van Daphne Ligter - WaarBenJij.nu Last days coming // Laatste dagen - Reisverslag uit Buwenda, Oeganda van Daphne Ligter - WaarBenJij.nu

Last days coming // Laatste dagen

Blijf op de hoogte en volg Daphne

09 Oktober 2014 | Oeganda, Buwenda

Lieve allemaal,

De afgelopen dagen zijn voorbij gevlogen. De tweede dag in Rwanda, was het mijn beurt om de gorilla's te bezoeken. En deze dag is ook een beetje een keerpunt in de hele reis, want sindsdien heeft het niet meer geregend en is het onnoemelijk heet.

De dag voordat ik de gorilla's bezocht heb ik een lokaal dorpje bezocht. Dat was een hele ervaring. We werden rond geleid door Theodore. Iedereen die we bezochten, kreeg gelijk wat geld toegestopt. Families in één van de vijf verschillende dorpjes, kunnen zich aanmelden om mee te doen aan dit "project". Zij moeten wel aan een aantal voorwaarden voldoen; de kinderen moeten verplicht naar school gaan, daarnaast moeten ze hun eigen groenten verbouwen. Dit om de kinderen een evenwichtige en voedzame maaltijd te kunnen voorschotelen op dagelijkse basis.
We hebben lokale ambachten gezien en gedaan, en er werd afgesloten met live entertainmenten bananen bier.

De volgende dag moest ik al vroeg opstaan. Want de gorilla's wachten niet. Na eerst anderhalf uur door modderig regenwoud sjokken, waren ze daar eindelijk. Een familie van ongeveer 15 gorilla's. In de groep waren twee silverbacks en een jong van 1 jaar oud. Het is onvoorstelbaar hoeveel foto's ik gemaakt heb. Je kunt ze bijna achter elkaar plakken en je hebt een simpele film gemaakt.
Het was een enerverende dag, met een gorilla die mij omver duwde omdat ik blijkbaar in de weg stond en struikelen over takken en terecht komen in een bosje brandnetels. Gelukkig was daar mijn held van de dag; Pascal. Hij heeft mijn tas gedragen de hele weg, mij vele malen uit de modder getrokken, stijle gladde hellingen opgeholpen en was er precies op het moment dat hij er moest staan. Die paar extra dollar, bovenop de vergunning die €800 kost, is het meer dan waard om de ervaring zo compleet mogelijk te maken. Ik kan het iedereen aanraden.

Inmiddels hebben we Rwanda weer verlaten en zijn we inmiddels aangekomen in Jinja in Oeganda. Hier is veel te doen voor de thrill-seekers. Waaronder bungeejump, white water rafting, mountainbiken. Genoeg om te verzinnen, ik heb nog geen idee of ik iets ga doen, en wat dat dan moet zijn. Anders word het een rustige dag op de camping, en ga ik een boek lezen of iets dergelijks.

Maar voor nu ga ik genieten van mijn laatste paar dagen in het door mij geliefde Afrika.
Groetjes Daphne

PS. Op dit moment begint het te regenen.

===================
Dear all,

The last couple of days flew away. But we have done a lot of things. The second day in Rwanda, it was my turn to visit the gorillas. And that day was actually the turning point of the trip. As it haven't rained since and is is very hot right now.but I can't complain.

The day before the gorilla visit, we have visited a local village. This was a very nice experience. We were guided by a guy called Theodore. Every family we visited received some money when we entered their premises. The families that are part of this program need to live according to some specific rules. All the kids need to go to school and they need to grow their own vegetables in order to give the children healthy food. We have seem a lot of local craft work and finished the tour with live entertainment and a bananabeer, which actually was more like a wine.

He next day I needed to get up very early, because he gorillas do not wait. After we hiked for 1,5 hours through muddy rainforest, we finally met our relatives, the gorillas! We have met a family of approximately 15 gorillas, with two silverbacks en a one year old boy. I have made incredibly number of pictures, which you can basically watch like a movie.
The day was very exciting, as a gorilla pushed me into the bush, probably is was in his way. And I fall into a bush with thorns. Fortunately there was Pascal, my personal porter. Who carried my bag, dragged me out the mud, helped me up and down the steep slippery hills. He was there when I needed him. It cost a few dollars extra, but it is totally worth it, as you pay €800 for the permit only. You need to enjoy the full gorilla experience. I can recommend everybody to hire a porter.

We have left Rwanda behind, and are currently in Jinja, Uganda. A good place for adrenaline junkies. As you can bungee jump, white water rafting or mountain biking. I am not sure if I will undertake any activity. Maybe just sit down relax and read a book.

Now I will enjoy my last days in my beloved Africa.

Cheers Daphne

PS. It just started to rain

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oeganda, Buwenda

Daphne

Actief sinds 04 Nov. 2008
Verslag gelezen: 338
Totaal aantal bezoekers 47549

Voorgaande reizen:

01 Maart 2016 - 28 April 2016

Kenia en Ethiopië // Kenya and Ethiopia

26 September 2014 - 15 Oktober 2014

Kenya, Uganda & Rwanda

28 September 2013 - 24 Oktober 2013

Van Nairobi naar de Vic'Falls

09 Oktober 2012 - 01 November 2012

Kamperen in Afrika

05 Januari 2011 - 27 Januari 2011

VAKANTIE!!!

30 Mei 2010 - 02 December 2010

Afstuderen in Duitsland

20 Mei 2009 - 25 Augustus 2009

Stage Zuid-Afrika

11 Januari 2009 - 16 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: