Lachwekkende prijzen! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Daphne Ligter - WaarBenJij.nu Lachwekkende prijzen! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Daphne Ligter - WaarBenJij.nu

Lachwekkende prijzen!

Door: Daphne

Blijf op de hoogte en volg Daphne

06 Juni 2009 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Hallo lieve lezers,

Er zijn inmiddels al weer een paar dagen voorbij dat ik voor het laatst via mijn dagboek van mij heb laten horen. Er is dan ook weer aardig wat gebeurd. Woensdag zouden we reactie krijgen of we stage konden lopen bij het Paxton hotel in Port Elizabeth. Dinsdag avond werd ik door onze contact persoon gebeld of we uit wilde gaan met hem, uiteindelijk hebben we dit niet gedaan want we hadden al een best leuk feestje bij de jongens, die inmiddels hun intrek hebben genomen in de kelder van onze cribb.
Misschien dat hij die hele woensdag daarom niets van zich heeft laten horen en ons donderdag ochtend met een sms liet weten dat het toch niet door ging bij het Paxton. Wij zijn die donderdag weer in de weer geweest met het zoeken van een nieuwe stage plaats. We hadden al eerder contact gelegd met iemand van het Europcar die manager is op de luchthaven van Port Elizabeth. Na tien minuten kregen we al een mail terug dat we maandag voor een gesprek langs kunnen komen, laten we dat dan maar even afwachten.
Op donderdag hebben we het volgende ontspannende uitje gepland. We hebben namelijk een reservering gemaakt om met een boot de zee op te gaan en dolfijnen, walvissen en pinguïns te gaan bekijken. Dat moet denk ik iets spectaculairs worden. Donderdag hadden we ook gepland op vrijdag een grote braai te houden voor de mensen van het huis wat vrienden en Gidion, die voor het vlees zorgt. Met andere woorden, hij gaat even naar zijn farm om een koe te slachten en wil weten hoeveel hij nog door kan verkopen. Op het moment dat Nathalie en ik in de supermarkt bij de kassa stonden met allerlei andere lekkere dingen voor de braai werden we gebeld dat de braai niet doorging omdat het regende. Heel erg jammer, en zeker als je degene bent die net een uur in een supermarkt hebt rond gelopen om alles zorgvuldig bij elkaar te zoeken. Die supermarkt is overigens ook nog een verhaal, deze heeft namelijk 36 kassa’s en je kunt er van alles kopen. Van wasmiddel tot grasmaaier en van wijnklimaatsystemen tot suiker. De winkel heeft 45 rijen schappen die allemaal een lengte van ongeveer 10 auto’s hebben. Goed om het winkelen even achter me te laten hebben we onze boodschappen toch afgerekend en zijn we naar huis gereden in onze bolide (VW Jetta). Onderweg hebben we dan maar bedacht dat we uit eten zouden gaan en dat we ons haar wilde verven. Nathalie en ik hebben dus even een pitt-stop gemaakt bij de blokker/kruidvat van Zuid-Afrika en hebben we haarverf gekocht. Thuis aangekomen eindigde dit in een lacherige smeerpartij en al helemaal toen Anne en Eline sms-te dat ze opgehaald wilden worden van hun werk. Nathalie en ik zijn samen met de verf in onze haren in de auto naar hun werk gereden. Uiteindelijk hebben we het nog op tijd kunnen uitspoelen en zijn we nog mooier dan we al waren.
Het idee om uit eten te gaan was al geboren, maar nu moesten we nog even op zoek naar een geschikt adres, dat was gevonden! Een super luxe restaurant aan het strand van Port Elizabeth. We zijn er wel heel decadent in onze derde bolide (VW Fox genaamd Roberto) naar toe gereden. In het restaurant waar ik de naam van vergeten ben hebben we een heerlijk voor- hoofd- en na-gerecht met een paar flessen wijn en voor iedereen uiteindelijk een cocktail genuttigd voor het hysterische bedrag van 689 Rand wat neer komt op ongeveer 65 euro. Dit is een prijs voor 5 personen. Wat betekend dat je voor 15 euro per persoon ook meteen de fooi hebt betaald.
Na deze bijzondere ervaring zijn we op aanraden van de “best leuke ober als hij zijn sikje weghaalt” naar Belizza gegaan, een club dat ook bij ons om de hoek zit. Wat grappig is dat iedereen zijn/haar ID moet laten zien, maar wij mochten zomaar doorlopen. De minimum leeftijd was 21 jaar, en ik was de enige van het gezelschap dat daaraan voldeed. Ook hier schrokken we weer van de prijzen, 5 drankjes (wijn) voor 60 Rand, nog geen 6 euro. Er was daar ook een speciale bar om een waterpijp te bestellen voor het astronomische bedrag van 20 Rand per waterpijp. Wij hebben er twee genomen. Uiteindelijk hebben we ons die avond er goed vermaakt. Zoals al eerder in het verhaal verteld hebben we zaterdag een boot tochtje gemaakt op de zee. Het was de bedoeling dat we allerlei mooie dieren gingen bekijken en het was ook de bedoeling dat we er om kwart over 8 moesten zijn. Een leuke opgave als je de avond ervoor flink hebt staat feesten met zijn allen. Tijdens ons boot tochtje hebben we een zeehond, een groep dolfijnen, een kolonie pinguïns en heel veel vogels. Bij ons op de boot zaten ook drie Franse onderzoekers die we hebben afgezet op een rotsen eiland waar zij drie dagen zullen blijven. Alles ging goed tijdens ons tochtje op de wateren rond Port Elizabeth, totdat we gingen aanmeren in de jachthaven. Onze “al vijf keer gezakt voor het vaarbewijs” stuurman ramde vol de kade. Waardoor de boot ernstige schade opliep. Wij leven nog!!!

Xx Daphne

• 06 Juni 2009 - 14:28

Sanne:

Foto's!!!!

:-D

• 07 Juni 2009 - 08:27

Diana:

Een spannend verhaal allemaal, doen jullie wel voorzichtig. Ben wel benieuwd wie die aardige jongens allemaal zijn. En wanneer gaat die braai nou door en hoe was die waterpijp, vond je die lekker? Hoor het graag van je. Geniet ervan, doe voorzichtig en hopelijk lukt het met die stage binnenkort ook, dat zou heeeeeeel fijn zijn. Kusjes papa en mama

• 07 Juni 2009 - 20:40

Ineke:

Hoi Daphne,

Volgens mij vermaak jij je prima. Het is leuk voor even maar ik hoop dat je snel een goed stage-adres vindt.

Hou je haaks,

Ineke